whoeveryouwantmetobe

make the world turn clockwise

2011-08-24 @ 21:14:44

I en bok läste jag någonting om hösten, att det skulle vara döendets årstid. Döendets årstid, för att allt det gröna dör. Alla löv, alla blommor. Sedan föds det på nytt till våren igen. I texten stod det att det är orättvist att människan inte kan göra samma sak. Klä av sig sin gamla kostym, låta den ruttna bort och sedan ta på sig en ny, en bättre, när våren kommer.
Men jag tänker att det är det man gör. Ju. Fast människan väntar inte ända till våren med att byta kläder, som löven. Hösten är inte döendets årstid, det är förändringens. Det är då man tänker att allt ska bli annorlunda. Sommaren försvinner långsamt, man sörjer det. Det är en av de mest vemodiga stunderna i livet. Och man börjar rusta för kortare dagar och kallare luft, gör sig redo. Men man gör sig inte redo för en höst som liknar hösten året innan. Eller hur? Man vill alltid förändra något.
Man kanske lämnar sin gamla stad. Man kanske lovar sig själv att lägga ner mer tid på något man tycker är viktigt. Eller någon man älskar. Man kanske börjar sitt sista år i skolan. Man kanske går till frisören och sedan kliver ut nöjd och höstklar.
Förhoppningarna är aldrig så stora som när vi går in i september. Det är inte Nu kommer allting att tyna bort, jag vill göra samma sak utan mer Nu gör vi det här, jag är redo.
Jag är redo.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback